Thursday, September 6, 2012

biskut raya 2012

Tahun ni buat empat jenis biskut raya:
Biskut tart nenas 
Biskut coklat chip
Biskut cornflakes
Biskut semperit

Untuk tart nenas, asalnya nak buat tart gulung... tapi lupa pula tak de acuan utk tart gulung. Maka, saya cuma bentukkan jadi bentuk mcm ni...
Rasa sangat ok, cuma rupa mmg sgt out! Resepi saya dapat dari sini. Sekejap jer licin masa open house hari tu :)

Biskut kedua pula biskut chocolate chip. Resepi saya rujuk dari sini. Dalam resepi, kena guna secawan coklat chip. Tapi stok coklat chip dah terguna rupanya. Tinggal suku cawan pun tak cukup. So saya lebihkan kacang - saya letak kacang tanah dan kacang walnut. Maka rasanya lebih kepada kacang, bukannya coklat... hehehe. Ni rupa coklat chip kacang saya....

Kalau tgk dlm gambar, ada biskut yang ada choc chip sbg hiasan dan ada yang tiada. Hehehehe, saya main belasah jer sebab bahan tak cukup. Tapi ni biskut favorite Irfan. Siap kata, "Ummi terbaik la kalau buat biskut". Cukup utk buat umminya senyum hingga ke telinga :)

Biskut seterusnya adalah biskut cornflakes - biskut wajib setiap tahun. Saya ambil resepi dari sini. Anak-anak sangat suka biskut ni. Ummi mereka juga paling suka biskut ni. Tapi sebab saiz paper cup sgt kecil, dapat dalam 150 biji juga.

Akhir sekali biskut semperit. Biasanya saya buat semperit bentuk bunga tapi kat sini tak jumpa cari acuan. Maka saya guna acuan utk piping icing, dapat lah bentuk mcm ni...

Hahaha, macam macam saiz ada. Jadi la labu, asalkan rasanya macam biskut semperit. Aisyah panggil biskut donut - apa2 jer laa Aisyah. Biskut semperit juga licin masa open house :)

Nota ummi: Masa entry ni dipublish, semua biskut raya kat atas dah out of stock. Tahun depan kena doublekan adunan :)

NuKilaN:
 

5 comments:

  1. sedapnya.. lagi2 yg tart nanas tu..kesukaan saly..tengok kuih2 raya atas tu terasa mood raya..ehee..:)

    ReplyDelete
  2. kak tini: biskut semperit biskut wajib setiap tahun, tahun ni biskut semperit berubah jadi biskut donut... hehhehe

    Saly: tu la, pengubat rindu kat kampung :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails